کمک مالی به سایت جامع سربازان اسلام
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم

قدرت نمایی یاران حضرت سلیمان نبی(ع)

قدرت نمایی یاران حضرت سلیمان نبی(ع)



قرآن کراماتی را از انبیای الهی نقل می ‌کند که بر اثر کمال نفسانی ، به اذن خداوند می ‌توانستند در تکوین تصرف کنند

قدرت نمایی یاران حضرت سلیمان(ع)
همگی می‌دانیم که سلیمان ملکه سبأ را احضار کرد، ولی پیش ازآن که وی به حضور سلیمان برسد، سلیمان به حاضران در مجلس خود چنین گفت:

«... یا أَیُّهَا المَلَؤُ أَیُّکُمْ یَأْتینی بِعَرْشِها قَبْلَ أَنْ یَأْتُونی مُسْلِمینَ». (1)

«ای جماعت کدام‌یک از شما می‌تواند تخت بلقیس را برای من بیاورد، پیش از آن که (بلقیس و همراهان) او مطیعانه وارد شوند؟»

یک نفر از جنّیان گفت:

«... أَنَا آتیکَ بِهِ قَبْلَ أَنْ تَقُومَ مِنْ مَقامِکَ وَإِنی عَلَیْهِ لَقَویٌّ أَمینٌ». (2)

«پیش از آنکه تو از جای خود برخیزی (مجلس به پایان رسد) من آن را می‌آورم و من بر این کار توانا و امینم».

فرد دیگری که مفسران نام او را «آصف بن برخیا» وزیر سلیمان وخواهر زاده او می‌دانند، اعلام کرد که در یک چشم به هم زدن می‌تواند آن را بیاورد، چنانکه خداوند می‌فرماید:

«قالَ‌الّذی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْکِتابِ‌أَنَا آتیکَ بِهِ قَبْلَ‌أَنْ یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُکَ فَلَمّا رَآهُ مُسْتَقِرّاً عِنْدَهُ قالَ هذا مِنْ فَضْلِ رَبی ...». (3)

«کسی که نزد او دانشی از کتاب بود (که درباره حقیقت این کتاب باید در جایی دیگر گفتگو کرد)، چنین گفت: پیش از آنکه تو چشم بر هم بزنی، آن را در این مجلس حاضر می‌کنم. وقتی تخت را در برابر خود حاضر دید، گفت: این نعمتی است از جانب خدا بر من».

باید در مفاد این آیات دقت کنیم تا ببینیم عامل این کارهای خارق‌العاده (احضار «تخت بلقیس» از فرسنگ‌ها فاصله به مجلس سلیمان) چیست؟ آیا عامل این کار خارق‌العاده مستقیماً خدا است؟ و او است که این جهش را در طبیعت انجام می‌دهد و «آصف برخیا» و دیگران، نمایشگرانی هستند که کوچک‌ترین تأثیری در آن کارها ندارند؟ یا اینکه عامل این کار- به سان هزاران کار دیگر که افراد عادی با قدرت الهی انجام می‌دهند- خود آنها می‌باشند؛ چیزی که هست آنان این قدرت را از قرب الهی به دست آورده و با اراده نافذ خود عامل این نوع کارهای خارق‌العاده می‌باشند. ظاهر آیات سه‌گانه نظر دوم را تأیید می‌کند، زیرا:

اوّلًا، سلیمان از آنان می‌خواهد که این کار را انجام دهند و آنان را بر این کار قادر و توانا می‌داند.

ثانیاً، شخصی که گفت: من تخت بلقیس را، پیش از آنکه سلیمان از جای خود برخیزد حاضر می‌کنم، خود را با جمله زیر توصیف کرد: «وَإنّی عَلَیهِ لَقَوِی أَمِین»: «من بر این کار، قادر و توانایم و به خود اطمینان دارم».

هرگاه وجود این شخص و اراده او در این کار مؤثر نباشد، دیگر دلیلی ندارد که بگوید: «من بر این کار قادر و امین هستم».

ثالثاً، دومی گفت: من آن را در اندک زمانی (یک چشم به هم زدن) می‌آورم و این کار خارق‌العاده را به خود نسبت داد و گفت: «آتیک: می‌آورم».

اگر بنا بود که قرآن به این حقیقت تصریح کند که نفوس اولیا و اراده و خواست آنان و دیگر شخصیت‌های بزرگ، در ایجاد معجزه‌ها وکرامات و تمام خارق‌العاده‌ها مؤثر است، روشن‌تر از این، چگونه بگوید تا شکاکان زمان آن را بپذیرند و تأویل نکنند.

رابعاً: خداوند علت توانایی دومی را بر این کار شگفت‌آور، آشنایی او به علم کتاب می‌داند، دانشی که از اختیار افراد عادی خارج است و از علومی است که مخصوص بندگان خدا می‌باشد، و ارتباط با چنین دانش‌هایی محصول قربی است که این نوع افراد با خدا دارند، چنانکه فرمود: «قالَ‌الّذی عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الکِتابِ ...»: «کسی که در نزد او دانشی از کتاب بود، گفت ...».



پی نوشت:

1- نمل/ 38.

2- نمل/ 39.

3- نمل/ 40.

.............................

(کتاب راهنمای حقیقت - آیت الله جعفر سبحانی)
سلیمان،سلیمان نبی،حضرت سلیمان،حضرت سلیمان نبی،یاران سلیمان،یاران حضرت سلیمان،یاران حضرت سلیمان نبی،قدرت نمایی،قدرت نمایی یاران،قدرت نمایی یاران سلیمان،قدرت نمایی یاران سلیمان نبی،قدرت نمایی یاران حضرت سلیمان،قدرت نمایی یاران حضرت سلیمان نبی(ع)
کمک مالی به سایت جامع سربازان اسلام