اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم
هدایت امت به دست امیرالمومنین على(ع) است
علماى اهل سنت چه احادیثى از زبان پیامبر(صلى الله علیه وآله) مبنى بر اینکه «هدایت امت به دست على(علیه السلام) است» نقل کرده اند؟
علمای اهل سنت احادیث مختلفی با چنین تعابیری برای اشاره به هدایتگر امت بودن حضرت علی نقل کرده اند، از جمله: علی پرچم عدالت، شهر هدایت بودن علی و هلاک شدن کسانی که از آن تخلف کنند، ملتزم بودن ولایت علی - به عنوان کسی که هیچ کس را گمراه نخواهد کرد – برای نبوی زیستن و نبوی مردن و خلود در بهشت، علم هدایت بودن علی و کفر سرباززنندگان از پیروی او و... .
1 ـ ابن عساکر و دیگران از پیامبر(صلى الله علیه وآله) نقل کرده اند که فرمود: «علیّ رایة الهدى»(1)؛ (على(علیه السلام)پرچم هدایت است.)
2 ـ قندوزى حنفى نقل کرده که پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: «إنّ علیاً مدینة هدى فمن دخلها نجى ومن تخلّف عنها هلک»(2)؛ (همانا على(علیه السلام) شهر هدایت است، پس هر کس داخل آن شهر شود هدایت یافته و هر کس از آن تخلف کند، هلاک شده است.)
3 ـ حاکم نیشابورى از پیامبر(صلى الله علیه وآله) نقل کرده که فرمود: «من أراد أن یحیی حیاتی ویموت مماتی ویسکن جنّة الخلد الّتی وعدنی ربّی فلیتولّ علیّ بن أبی طالب، فإنّه لن یخرجکم من هدىً ولن یدخلکم ضلالة»(3)؛ (هر کس مى خواهد همانند من زندگى کند و همانند من بمیرد و ساکن بهشت خلد شود که پروردگار من وعده آن را داده است، پس باید به ولایت على بن ابى طالب ملتزم شود; زیرا او هرگز شما را از هدایت خارج نکرده و هرگز در گمراهى وارد نخواهد کرد.)
4 ـ ابن عساکر نیز به سندش از حذیفه نقل کرده که پیامبر(صلى الله علیه وآله) خطاب به على(علیه السلام) فرمود: «جعلتک عَلَماً فیما بینی وبین أمّتی فمن لم یتّبعک فقد کفر»(4)؛ (من تو را عَلَم هدایت بین خودم و بین امّتم قرار دادم، پس هر کس تو را پیروى نکند به طور حتم کافر است.)
5 ـ ابن مغازلى شافعى به سندش از ابن عباس نقل کرده که رسول خدا(صلى الله علیه وآله) درباره على(علیه السلام) فرمود: «... وأنت العَلَم ما بینی وبین أمّتی من بعدی»(5) «و تو نشانه هدایت بین من و بین امت من بعد از من هستى.»
6 ـ احمد بن حنبل به سند خود از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) نقل کرده که فرمود: «إن تؤمّروا علیّاً ـ ولا أراکم فاعلین ـ تجدوه هادیاً مهدیّاً یأخذ بکم الطریق المستقیم»(6)؛ (و اگر شما على را امیر خود قرار دهید ـ که نمى بینم چنین کنید ـ او را هدایت گرِ هدایت شده خواهید یافت که شما را به راه مستقیم رهنمون خواهد کرد.)
7 ـ حاکم نیشابورى به سند خود از ابوذر نقل کرده که رسول خدا(صلى الله علیه وآله) فرمود: «من أطاعنی فقد أطاع الله ومن عصانی فقد عصى الله ومن أطاع علیّاً فقد أطاعنی ومن عصى علیّاً فقد عصانی»(7)؛ (هر کس مرا اطاعت کند خدا را اطاعت کرده و هر کس مرا معصیت کند خدا را نافرمانى کرده است. و هر کس على را پیروى کند، مرا پیروى کرده و هر کس على را نافرمانى کند مرا نافرمانى کرده است.)(8)
پی نوشت:
(1). تاریخ دمشق، ج 42، ص 330، ح 8892 ; حلیة الاولیاء، ج 1، ص 66.
(2). ینابیع المودة، ج 1، ص 220، ح 39.
(3). مستدرک حاکم، ج 3، ص 128.
(4). ترجمه امام على(علیه السلام) از تاریخ دمشق، ج 2، ص 489.
(5). مناقب امیرالمؤمنین(علیه السلام)، ص 50.
(6). مسند احمد، ج 1، ص 108.
(7). مستدرک حاکم، ج 3، ص 121.
(8). گردآوري از کتاب: امام شناسی در قرآن وپاسخ به شبهات ،علی اصغر رضوانی، مسجد مقدس جمکران، قم ، 1385 ه.ش،ج1، ص 338.
پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی
هدایت،هدایت امت،هدایت ملت،دست امیرالمومنین،دست امام علی،یدالله،هدایت به دست علی،هدایت شدن،هدایت شدن به دست علی،هدایت شدن به دست امام علی،هدایت شدن به دست امیرالمومنین،هدایت امت به دست امام،هدایت امت به دست امام علی،هدایت امت به دست امیرالمومنین،هدایت امت به دست امام امیرالمومنین،هدایت علوی،هدایت های علوی،هدایت های امام علی،هدایت های امیرالمومنین،هدایت های امام امیرالمومنین علی(ع)