اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم
ولادت امیرالمومنین على(ع) در کعبه ، مورد اتفاق مسلمانان
آیا فضیلت ولادت امیرالمومنین على(ع) در کعبه را همه مسلمانان قبول دارند؟
ولادت امیرالمؤمنین على(علیه السلام) در کعبه معظّمه، حقیقتى روشن است که شیعه و سنّى بر اثبات آن اتّفاق دارند و بالاتر از این، گروهى از بزرگان شیعه و سنّى بر تواتر حدیثِ این فضیلت، تصریح کرده اند: که به نمونه به برخى از علماى اهل سنت اشاره مى کنیم:
حاکم در «مستدرک»(1) نوشته است :
اخبار متواتر وجود دارد بر این که فاطمه بنت اسد ، امیر المؤمنین على بن ابى طالب ـ کرّم الله وجهه ـ را درون کعبه به دنیا آورد .
و حافظ کنجى شافعى در «کفایة الطالب»(2) از طریق ابن نجّار از حاکم نیشابورى حکایت کرده است :
امیر المؤمنین على بن ابى طالب در شب جمعه، 13 رجب سال 30 عام الفیل در کعبه به دنیا آمد ، و غیر از او کسى در کعبه به دنیا نیامده است، و این به خاطر بزرگداشت آن حضرت و إکرام اوست .
شهاب الدین سیّد محمود آلوسى صاحب تفسیر کبیر در کتاب «شرح الخریدة الغیبیّة»(3) که شرح قصیده عبد الباقى افندى عمرى است در ذیل بیت:
«أنت العلیُّ الّذی فوق العلى رُفِعا *** ببطن مکّةَ عند البیتِ إذ وُضعا»
(تو بلند مرتبه اى هستى که تا بالا بلندى ها بالا برده شده اى ، آنگاه که در میان مکّه نزد کعبه به دنیا آمدى) .
مى نویسد :
ولادت امیر ـ کرّم الله وجهه ـ در کعبه ، در دنیا مشهور است، و در کتب شیعه و سنّى ذکر شده است. و به دنیا آمدن غیر او در کعبه ، آنگونه که به دنیا آمدن او مشهور است ، مشهور نمى باشد ، بلکه بر هیچ فرد دیگرى اتّفاق نظر ندارند . و چقدر شایسته امام الائمّه است که به دنیا آمدنش در قبله مؤمنان باشد «وسبحان من یضع الأشیاء فی مواضعها وهو أحکم الحاکمین»؛ (پاک و منزّه است خدایى که اشیاء را در جایگاههاى خود قرار مى دهد ، و او از همه حکم کنندگان برتر است) .
علاّمه سیّد رضا هندى با این دو بیت به همین معنا اشاره کرده است(4) :
«لمّا دعاکَ اللهُ قدماً لأن *** تولد فی البیت فلبّیته
شکرتَه بین قریش بأن *** طهّرتَ من أصنامِهمْ بیته»
(چون خداوند در قدیم از تو دعوت کرد که در کعبه متولّد شوى، پس به او لبیّک گفتى. و او را در بین قریش شکر کردى به این صورت که خانه خدا را از بت هاى آنها پاک نمودى) .
و خواننده، این فضیلت از فضایل امیر المؤمنین صلوات الله علیه را در بسیارى از کتب اهل سنّت ، اجماعى و مورد اتّفاق مى یابد(5). و امّا بزرگان شیعه ، تعداد زیادى از آنها ، این واقعه را ذکر کرده اند(6). و گروهى از بزرگان شیعه و شعراى بى نظیر آنها این ماجرا را به نظم در آورده اند .(7)
پی نوشت:
(1). المستدرک على الصحیحین ج3 ،ص 483 ؛ج3،ص 550، ح 6044 .
(2). کفایة الطالب ،ص 407 .
(3). شرح الخریدة الغیبیّة ،ص 15 .
(4). دیوان سیّد رضا هندى ،ص 25 .
(5). مراجعه شود: مروج الذهب مسعودى ،ج2 ،ص 2؛ ج2،ص 366 ؛ تذکرة الخواصّ، ابن جوزى حنفى ،ج 7 ،ص 10 ؛ الفصول المهمّة ، ابن صبّاغ مالکى ،ج 14 ،ص 29 ؛ السیرة الحلبیّة ،ج1 ،ص 150 ؛ج1،ص139 ؛ مفتاح النجا فی مناقب آل عبا ، میرزا محمّد بدخشى ،ص 18، باب 3، فصل 1 .
(6). سفینة البحار ،ج2 ،ص 229 ؛ج6،ص375 ـ 376 .
(7). گردآوری از کتاب: گزیده ای جامع از الغدیر، علامه شیخ عبدالحسین امینی، ترجمه محمد حسین شفیعی شاهرودی، موسسه میراث نبوت، چاپ سوم، ص 502.
پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی
ولادت در کعبه،تولد در کعبه،ولادت علی در کعبه،ولادت امیرالمومنین در کعبه،مورد اتفاق مسلمانان،ولید کعبه،ولادت امیرالمومنین علی،ولادت امام علی،امام علی در کعبه،امیرالمومنین در کعبه،امیرالمومنین علی در کعبه،تولد امام علی در کعبه،تولد علی در کعبه،تولد امیرالمومنین در کعبه،کعبه محل تولد علی،کعبه محل ولادت علی،کعبه محل ولادت امیرالمومنین علی(ع)