اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم
چند نمونه از روايات علائم ظهور امام زمان(عج)
1 ـ ((سـيـف بـن عـمـيـره )) مـى گويد: نزد ابوجعفر، منصور دوانيقى (دوّمين خليفه عباسى ) بـودم ، آغـاز بـه سخن نمود و به من گفت : اى سيف بن عميره ! ناگزير از آسمان به نام مردى از فرزندان ابوطالب ، ندا شود.
گفتم : تواين حديث را نقل مى كنى ؟!
گفت : سوگند به كسى كه جانم در دست اوست ! به گوش خودم شنيده ام .
گفتم : من اين حديث را تاكنون نشنيده بودم !)).
گفت : اى سيف ! اين سخن ، حق است و وقتى كه ندايى از آسمان آمد ما نخستين كسى هستيم كه به آن پاسخ مثبت مى دهيم بدان كه اين ندا به نام يكى از پسر عموهاى ماست .
گفتم : از فرزندان حضرت فاطمه (سلام اللّهُ عليها).
گفت : آرى ، اى سيف !
اگر من اين سخن را از شخص محمّد بن على (امام باقر (عليه السلام ) ) نشنيده بودم ، اگر همه مردم روى زمين به من مى گفتند، نمى پذيرفتم ، ولى محمّد بن على (امام باقر (عليه السلام )) گوينده اين سخن است .
2 ـ ((عـبـداللّه بـن عـمـيـر)) مـى گـويـد: رسـول خـدا (صـلّى اللّه عـليـه و آله و سـلّم ) فـرمـود:((روز قـيـامـت بـرپـا نـمى شود تا وقتى كه مهدى از فرزندان من خروج كند و او خروج نمى كند تا اينكه شصت نفر كذّاب ، كه همه آنان مى گويند: من پيغمبر هستم )).
3 ـ ((ابـوحـمـزه ثـمـالى )) مى گويد: به امام باقر (عليه السلام ) عرض كردم : خروج سفيانى از امور حتمى است ؟
فـرمود:((آرى و نداى آسمانى از امور حتمى است ، و طلوع خورشيد از مغرب ، از امور حتمى است و اختلاف بين بنى عباس در سلطنت از امور حتمى است و كشته شدن ((نفس زكيّه )) حتمى اسـت . و خـروج قائم (عليه السلام ) از آل محمّد (صلّى اللّه عليه و آله و سلّم ) حتمى است )).
گفتم : نداى آسمانى چگونه است .
فرمود: در آغاز روز، منادى از آسمان ندا مى كند:
((الا ان الحق مع على وشيعته ؛ آگاه باشيد، حق با على (عليه السلام ) و شيعيان اوست )).
سپس در آخر روز، در زمين ندا مى شود:
((اَلا اَنَّ الْحَقَّ مَعَ عُثْمانِ وَشِيَعتِهِ ؛ آگاه باشيد حقّ با عثمان و پيروان اوست )).
در اين هنگام رهروان راه باطل به شك مى افتند.
4 ـ ((ابى خديجه )) مى گويد: امام صادق (عليه السلام ) فرمود:((قائم (عليه السلام ) خروج نمى كند تا دوازده نفر از بنى هاشم قبل از او مى آيند و هركدام از آنان ، مردم را به سوى (امامت ) خود دعوت مى نمايد)).
5 ـ امـيـرمـؤ منان على (عليه السلام ) فرمود:((در آستانه ظهور قائم (عليه السلام ) مرگ سـرخ و مـرگ سـفـيـد بـه وجـود مـى آيـد و مـلخـهـايى كه همانند رنگ خون ، قرمز هستند در فصل و در غير موقع ، آشكار مى شوند، اما مرگ سرخ عبارت از كشتن با شمشير است و اما مرگ سفيد، عبارت از بيمارى طاعون مى باشد)).
6 ـ ((جـابـر جـُعـفى )) مى گويد: امام باقر (عليه السلام ) فرمود:((در زمين قرار گير و دست و پايت را حركت مده تا نشانه هاى (ظهور) را كه براى تو مى گويم بنگرى ، ولى گـمـان ندارم عمر تو كفاف كند و تو به آن زمان برسى (مقدارى از آن نشانه ها عبارتند از:) اخـتـلاف بـنـى عباس ، نداى آسمانى ، فرو رفتن قريه اى از قريه هاى شام به نام ((الجابيه ))، ورود تركها به جزيره ، ورود روميان به رَمْله ، اختلاف و كشمكش بسيار در هـمـه نـقاط زمين تا اينكه شام ويران گردد و علّت خرابى آن ، جمع شدن سه گروه داراى سـه پـرچم در آن است كه عبارتند از: 1 ـ پرچم اصهب 2 ـ پرچم ابقع 3 ـ پرچم سفيانى )).
7 ـ ((ابوبصير)) مى گويد: از امام صادق (عليه السلام ) شنيدم كه اين آيه را خواند:
((اِنْ نـَشـَاءْ نـُنـَزِّلْ عـَلَيـْهـِمْ مـِنَ السَّمـاءِ آيـَةً فـَظـَلَّتْ اَعـْنـاقـُهـُمْ لَهـا خـاضـِعـِيـنَ )).
((اگـر مـا اراده كـنـيـم (مـى تـوانـيـم ) از آسـمـان بـراى آنـان نـشـانـه اى نازل مى كنيم كه گردنهايشان در برابر آن خاضع گردد)).
سپس فرمود:((به زودى خداوند اين نشانه را براى آنان مى فرستد)).
عرض كردم : براى چه كسى مى فرستد؟.
فرمود:((براى بنى اُمَيّه و پيروان آنان )).
گفتم : آن نشانه چيست ؟
فرمود:((توقّف خورشيد از آغاز ظهر تا وقت عصر. و ديده شدن سينه و صورت مردى در قـرص خـورشـيـد كه حسب و نسبش معلوم باشد و اينها در زمان سفيانى رخ مى دهد و در اين هنگام ، سفيانى و پيروانش نابود مى شوند)).
8 ـ ((سعيد بن جُبَير)) (مفسّر عاليقدر شيعه ) مى گويد: در آن سالى كه حضرت مهدى ( عـليـه السـلام ) در آن قـيـام مى كند، 24 روز باران مى آيد و آثار و بركات باران در آن سال آشكار مى گردد.
9 ـ ((ثـعـلبـه اَزُدى )) مـى گـويـد: امـام بـاقـر (عـليـه السـلام ) فـرمـود:((دو نـشـانـه ، قبل از ظهور قائم (عليه السلام ) پديد مى آيد:
1 ـ گرفتن خورشيد در نيمه ماه رمضان .
2 ـ گرفتن ماه در آخر همان ماه )).
عرض كردم : كسوف خورشيد در آخر ماه رمضان و خسوف ماه در نيمه ماه مى باشد؟
فـرمـود:((مـن به آنچه مى گويم آگاهتر هستم و اين دو حادثه ، نشانه اى است كه از زمان هبوط آدم (عليه السلام ) تا حال اتفاق نيفتاده است )).
10 ـ ((مـحـمـّد بـن مـسلم )) مى گويد: از امام صادق (عليه السلام ) شنيدم فرمود:((پيش از ظهور قائم (عليه السلام ) از سوى خدا، بلا و آزمايش به وجود مى آيد)).
عرض كردم : فدايت شوم ! آن بلا چيست ؟ اين آيه را خواند:
((وَلَنـَبْلُوَنَّكُمْ بِشَى ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الاَْمْوالِ وَالاَْنْفُسِ وَالثَّمَراتِ ... )).
:((قـطـعـا هـمه شما را با چيزى از ترس ، گرسنگى ، زيان مالى و جانى و كمبود ميوه ها آزمايش مى كنيم )).
سـپـس (مـعـنـاى آيـه را تـوضـيـح داد و) فـرمود: ترس از شاهان بنى فلان (بنى عباس ) گـرسنگى از گرانى قيمتها و كمبود اموال ، از كساد و ركود تجارت و بهره اندك از آن و كاهش ميوه ها و محصول به خاطر خشگى زمين و كمى بركت ميوه ها.
سپس دنبال آيه فوق را خواند:((وَبَشّرِ الصّابِرينَ)) ؛ ((و به صابران مژده بده )) مژده از اينكه در آن هنگام ، حضرت قائم (عليه السلام ) به زودى خروج كند.
11 ـ ((مـنـذر جـوزى )) مـى گـويـد: از امـام صـادق (عليه السلام ) شنيدم فرمود:((مردم در آسـتـانـه قـيام حضرت قائم (عليه السلام ) از گناه دست مى كشند به خاطر آتشى كه در آسـمـان آشـكـار شـود، و سـرخى اى كه سراسر صفحه آسمان را فرا گيرد و فرو رفتن زمـيـن در بـغـداد و در بصره و خونريزى و خرابى خانه ها در بصره و نابودى مردم آن و ترس همگانى بر عراق كه مردمش را پريشان و نگران كند)).
سایت جامع سربازان اسلام
حضرت مهدی،امام مهدی،امام زمان،روایات علائم ظهور،علائم ظهور،احادیث علائم ظهور،احادیث مهدوی،روایات مهدوی،احادیث امام مهدی،روایات امام زمان،سید خراسانی کیست؟،سید خراسانی کیست،سید یمانی کیست؟،سید یمانی کیست،ظهور نزدیک است