اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم
خوش به حال منتظران امام زمان(عج)
خوش به حال منتظران امام مهدی(عج)
خوش به حال منتظران صاحب الزمان(عج)
خوش به حال منتظران حضرت مهدی(عج)
خوش به حال منتظران حجه بن الحسن(عج)
خوش به حال منتظران امام عصر(عج)
خوش به حال منتظران حضرت ولیعصر(عج)
خوشا به حال منتظران موعود که تا همیشه تاریخ، دل در گرو پیام جاودانه غدیر دارند که پیام آور امین خدا در آن روز عظیم، خطاب به جمیع مؤمنین فرمودند: «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی فانهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض » .
و خوشا به حالمان اگر دل های شکسته را تا ظهور چهاردهمین قرآن ناطق، به حبل المتین دوران غیبت گره بزنیم و چشمان تشنه رااز پرتو تابناک وحی الهی و باران «بشارت های آسمانی » روشنی بخشیم:
.........................
سوره بقره، آیه 3 - 1
الم × ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین × الذین یؤمنون بالغیب و یقیمون الصلوة و مما رزقناهم ینفقون .
امام صادق (ع) درباره فرموده خداوند: «و آنان که به غیب ایمان آورند» فرمودند:
متقین، شیعیان علی (ع) هستند و غیب همان حجت [غائب] است . (کمال الدین و تمام النعمة، ج 2، ص 340 ) و شاهد آن، فرموده خدای تعالی است: «و [کافران] گویند چرا آیتی از پروردگارش بر او نازل نمی شود پس بگو همانا غیب مخصوص خداست، پس منتظر باشید که من نیز از منتظران هستم . (سوره یونس، آیه 20)
رسول خدا (ص) نیز فرموده اند:
خوشا به حال صبرکنندگان در زمان غیبت او، خوشا به حال کسانی که بر محبت شان پای بر جا می مانند، آنهایند که خداوند در کتاب خویش چنین وصفشان فرموده: «و آنان که به غیب ایمان آورند» سپس فرمودند: «آنان حزب خدایند . آگاه باشید که حزب خداوند پیروزند .» (کفایة الاثر، 60; سوره مائده، آیه 56)
.........................
سوره بقره، آیه 148
... فاستبقوا الخیرات این ما تکونوا یات بکم الله جمیعا ...
از امام صادق (ع) و یا امام محمد باقر (ع) روایت شده که درباره فرموده خداوند: «پس به کارهای نیک پیشی گیرید» فرمودند:
خیرات، ولایت است، و فرموده خدای تبارک و تعالی: «هر جا که باشید خداوند همه شما را خواهد آورد .» منظور اصحاب قائم (ع) سیصد و سیزده نفرند، به خدا سوگند امت معدوده ایشانند، به خدا سوگند همچون ابرهای پاییزی پی درپی در یک ساعت جمع خواهند شد . (روضه کافی، ص 313)
جناب عبدالعظیم حسنی از حضرت امام جواد (ع) نقل می کند که فرمودند:
... هر یک از ما [امامان معصوم] قائم به امر خداوند [و هدایت کننده به سوی خداست] ولی آن قائمی که خداوند به [دست] او زمین را از کفر و انکار حق پاک خواهد ساخت، و آن را پر از قسط و عدل خواهد کرد، کسی است که ولادتش بر مردم مخفی می ماند و شخص او از ایشان غایب می گردد، ... و هر گونه دشواری برایش آسان خواهد گشت . [از] اصحابش به تعداد اهل بدر، سیصدو سیزده مرد از اطراف زمین به سویش جمع خواهد شد، و این است [معنی] فرموده خداوند عزوجل: «هر جا که باشید خداوند همه شما را خواهد آورد محققا خدا بر همه چیز تواناست » .
پس چنانچه این تعداد از اهل زمین [اهل اخلاص] برایش جمع گردیدند خداوند امرش را آشکار می سازد، و چون ده هزار مرد برایش کامل شود به اذن خداوند خروج خواهد کرد . (احتجاج، ج 2، ص 249)
.........................
خوشا به حال منتظران موعود که تا همیشه تاریخ، دل در گروه پیام جاودانه غدیردارند که پیام آور امین خدا در آن روز عظیم، خطاب به جمیع مؤمنین فرمودند:
انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی فانهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض .
و خوشا به حالمان اگر دل های شکسته را تا ظهور چهاردهمین قرآن ناطق، به حبل المتین دوران غیبت پیوند زنیم و چشمان تشنه را از پرتو تابناک وحی الهی و باران روشنی بخشیم:
و لنبلونکم من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشر الصابرین و البته شما را به چیزی از ترس و گرسنگی و کمبودی از اموال و جان ها و ثمرات می آزماییم و مژده ده صبرکنندگان را .
سوره بقره: آیه 155
امام صادق (ع) درباره این آیه شریفه فرموده اند: همانا قبل از (ظهور) حضرت قائم (ع) علامت هایی هست که از سوی خداوندامتحان مؤمنین می باشد
.......................................
... ان الله مبتلیکم بنهر ...
... همانا خداوند شما را به نهر آبی آزمایش می کند ...
سوره بقره: آیه 249
از امام صادق (ع) روایت است که فرمودند: ‹یاران طالوت به آن نهر مبتلا (و امتحان شدند) ... و همانا اصحاب قائم (ع) نیز به مانند آن مبتلا و آزمایش خواهند شد (نعمانی، کتاب الغیبة، ص 316)
در ماجرای این نهر آمده است: چون طالوت با لشکری از هشتاد هزار جوان شجاع خارج شدند و به میان بیابان رسیدند به طالوت گفتند از خداوند بخواه تا برای ما نهری جاری گرداند . طالوت گفت: ای قوم! خدا آزماینده شماست . در این هوای گرم به نهری از آب میان اردن و فلسطین شما را بیازماید تا مطیع و عاصی به وسیله آن از هم ممتاز شوند . پس هر که بیش از یک کف دست از این آب بیاشامد، از پیروان من نیست و از طریق من خارج است .
چون خداوند به قدرت خود نهر آب را ظاهر گرداند و لشکر در آن هوای گرم با عطش زیاد به آن نهر رسیدند، پس از آن نهرزیادتر از یک کف دست برداشتند و آشامیدند و در خوردن آب افراط کردند، مگر عده کمی از ایشان که سیصد و سیزده نفر بودند وبقیه که زیاده از کف دست آب خوردند، لب هایشان سیاه و تشنگی شان افزون تر شد . پس بر کنار نهر از لشکر بازمانده و عده معهود باصحت و قوت تمام با طالوت از آب عبور نمودند و به توفیق خداوند، سپاه عظیم جالوت را درهم شکستند . (تفسیر اثنی عشری، ج 1، ص 445 - 442)
......................................
خوشا به حال منتظران موعود که تا همیشه تاریخ، دل در گرو پیام جاودانه غدیر دارند که پیام آور امین خدا در آن روز عظیم، خطاب به جمیع مؤمنین فرمودند:
انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی فانهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض .
و خوشا به حالمان اگر دل های شکسته را تا ظهور چهاردهمین قرآن ناطق، به حبل المتین دوران غیبت پیوند زنیم و چشمان تشنه را از پرتو تابناک وحی الهی و باران «بشارت های آسمانی » روشنی بخشیم
.....................
و ان من اهل الکتاب الا لیؤمنن به قبل موته و یوم القیامة یکون علیهم شهیدا .
و هیچکس از اهل کتاب نیست جز آنکه پیش از مرگ به او [حضرت عیسی (ع)] ایمان خواهد آورد و روز قیامت، او بر آنان گواه خواهد بود .
سوره نساء، آیه 159
در حدیثی از امام محمد باقر (ع) در تفسیر آیه شریفه آمده است:
همانا عیسی (ع) پیش از قیامت به دنیا فرود می آید، پس از اهل آیین یهود و غیر آن [مسیحی] هیچ کس باقی نماند مگر آنکه پیش از مردنش به حضرت عیسی (ع) ایمان آورد و پشت سر حضرت مهدی (ع) نماز بگزارد .
.....................
... یوم یاتی بعض آیات ربک لا ینفع نفسا ایمانها لم تکن آمنت من قبل او کسبت فی ایمانها خیرا قل انت ظروا انا منتظرون .
... روزی که بعضی از آیات پروردگارت فرا رسد هیچکس را ایمان، نفع نبخشد در صورتی که از پیش ایمان نیاورده و یا در ایمان خود کسب خیر و سعادت نکرده باشد، بگو شما منتظر [نتیجه کارهای ناپسند خود] باشید، ما نیز منتظر [نتیجه اعمال نیک خویش] هستیم .
سوره انعام، آیه 158
امام صادق (ع) درباره آیه شریفه فرموده اند:
«آیات » همان امامان هستند و آیه ای که مورد انتظار است قائم (ع) می باشد، پس در آن روز کسانی را که پیش از قیام به او ایمان نداشته اند، ایمان سودی نبخشد، هر چند به امامان دیگر از پدران او ایمان داشته باشد .
.......................
و من قوم موسی امة یهدون بالحق و به یعدلون .
و جماعتی از قوم موسی به [دین] حق هدایت می کنند و به آن باز می گردند .
سوره اعراف، آیه 159
امام صادق (ع) فرمودند:
برای [یاری] حضرت قائم (ع) از پشت کعبه بیست و هفت مرد بیرون می آیند که از آنها پانزده تن از قوم موسی هستند که به حق هدایت می کرده و به آن بازمی گردند و هفت نفر از اصحاب کهف و یوشع بن نون وصی موسی و سلمان فارسی ابودجانه انصاری و مقداد (در روایتی دیگر مؤمن آل فرعون) و مالک اشتر .
.........................
ان عدة الشهور عندالله اثنا عشر شهرا فی کتاب الله یوم خلق السموات والارض منها اربعة حرم ذلک الدین القیم فلا تظلموا فیهن انفسکم .
همانا شماره ماه ها نزد خداوند در کتاب خدا دوازده ماه است از آن روز که آسمان ها و زمین را آفرید، چهار ماه از آنها حرام است، این است دین استوار، پس در [مورد] آنها بر خودتان ستم مکنید .
سوره توبه، آیه 36
از حضرت امام باقر (ع) نقل است که در تاویل قول خداوند فرموده اند:
... شناختن ماه ها (محرم، صفر، ربیع و ... و اینکه ماه های حرام رجب و ذوالقعده و ذوالحجه و محرم می باشند) دین استوار نیست، زیرا که یهود و نصاری (مسیحی) و سایر ملل و همه مردم از موافقین و مخالفین این ماه ها را می شناسند و آنها را به اسم می شمارند ... [بلکه] منظور از سال جدم رسول خدا (ص) است و ماه ها همان دوازده امام و حجت های خداوند بر خلق و امنای او بر وحی و علمش می باشند و حرام از آنان امیرالمؤمنین (ع) است که خدای تعالی برایش اسمی از نام بلند خویش (علی) مشتق فرمود، همچنانکه برای رسول خود، اسمی از نام پسندیده خود (محمود) برگزید و سه تن از فرزندانش که نامشان علی است: علی بن الحسین، علی بن موسی و علی بن محمد; پس برای این اسم که از اسم خداوند مشتق شده، حرمتی به سبب او انجام گرفته است و درود خداوند بر محمد و آل گرامی او باد که به او حرمت یافته اند ... بنابراین اقرار به ایشان همان دین استوار است، یعنی به همه آنها معتقد باشید که هدایت شوید .
.........................
خوشا به حال منتظران موعود که تا همیشه تاریخ، دل در گرو پیام جاودانه غدیر دارند که پیام آور امین خدا در آن روز عظیم، خطاب به جمیع مؤمنین فرمودند:
انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی فانهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض .
و خوشا به حالمان اگر دل های شکسته را تا ظهور چهاردهمین قرآن ناطق، به حبل المتین دوران غیبت پیوند زنیم و چشمان تشنه را از پرتو تابناک وحی الهی و باران «بشارت های آسمانی » روشنی بخشیم:
.......................
و یقولون لولا انزل علیه آیة من ربه قل انما الغیب لله فانتظروا انی معکم من المنتظرین .
و [کافران] گویند چرا آیتی از پروردگارش بر او نازل نمی شود، پس بگو همانا غیب مخصوص خداوند است، پس منتظر باشید که من نیز از منتظران هستم .
سوره یونس، آیه 20
از امام صادق (ع) روایت است که فرمودند:
غیب، همان حجت قائم [غایب] می باشد .
البته غیب به خداوند و قیامت وغیر آن نیز تفسیر شده چنانکه در حدیثی دیگر از همان امام آمده است که مراد از غیب سه چیز است: 1 . قیام حضرت قائم (ع)، 2 . رجعت، 3 . قیامت، ولی کمال ایمان و مصداق بارز و رکن اساسی ایمان به غیب، اعتقاد به حجت قائم است، چون ایمان به خداوند و قیامت در مذاهب دیگر و حتی غیر مسلمان ها نیز هست .
........................
قال لو ان لی بکم قوة او آوی الی رکن شدید .
[لوط] گفت: ای کاش در برابر شما قدرتی داشتم یا تکیه گاه و پشتیبان محکمی در اختیارم بود .
سوره هود، آیه 80
امام صادق (ع) درباره آیه شریفه فرموده اند:
«مقصود [لوط] جز این نبود که نیروی قائم (ع) را تمنا کند و «رکن شدید» سیصد و سیزده تن یاران اویند که یک مرد از آنها قوت چهل مرد را دارد و دلش از کوه آهنین محکم تر است ...»
..........................
و ذکرهم بایام الله .
و روزهای خداوند را به یاد آنان بیاور .
سوره ابراهیم، آیه 5
امام محمد باقر (ع) درباره آیه شریفه فرموده اند:
روزهای خداوند سه تاست: روزی که امام قائم (ع) قیام خواهد کرد و روز رجعت و روز قیامت .
............................
و لقد اتیمناک سبعا من المثانی والقرآن العظیم .
[ای پیامبر] و ما هفت آیت مثانی و قرآن عظیم را بر تو فرستادیم .
سوره حجر، آیه 87
امام صادق (ع) درباره قول خداوند فرموده اند:
«ظاهر آن (سبع مثانی) سوره حمد است و باطن آن فرزند فرزند و هفتمین آنها حضرت قائم (ع) است .
همچنین از امام محمد باقر (ع) درباره آیه شریفه آمده است: «مائیم آن مثانی و قرآن عظیم فرزند فرزند است .»
و امام رضا (ع) فرموده اند: «به هیچ یک از پیغمبران جز حضرت محمد (ص) سبع مثانی داده نشده است و آنان هفت امامی هستند که فلک به اعتبار وجود ایشان در گردش است و قرآن عظیم حضرت محمد (ص) می باشد .»
البته تعبیر به هفت امام ممکن است به اعتبار نام های ایشان باشد، بنابراین «مثانی » را می توان هم از باب «ثناء مدح » گرفت و هم از باب «تثنیه ثانی قرآن بودن » و کنایه از معصومین چهارده گانه دانست .
............................
و قل جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا .
و بگو که حق آمد و باطل نابود شد که همانا باطل محو شدنی و سزاوار نابودی است .
سوره بنی اسرائیل، آیه 88
از امام محمد باقر (ع) روایت شده که درباره آیه شریفه فرموده اند: هرگاه قائم (ع) بپاخیزد دولت باطل از بین می رود و زایل می گردد .
..............................
و لقد عهدنا الی آدم من قبل فنسی ولم نجد له عزما .
و به راستی که ما از پیش به آدم سفارشی کردیم پس او فراموش کرد و برایش عزم و تصمیم پایداری نیافتیم .
سوره طه، آیه 115
شیخ مفید از امام محمد باقر (ع) آورده که آن حضرت فرمود: خداوند از پیغمبران پیمان گرفت و فرمود: آیا من پروردگارتان نیستم؟ گفتند: چرا، و اینکه این محمد رسول من است و اینکه علی امیرالمؤمنین است و جانشینان پس از او والیان امر من و صاحبان علم منند، و اینکه مهدی (ع) کسی است که به وسیله او برای دینم یاری می گیرم و دولتم را به او آشکار سازم و به او از دشمنانم انتقام گیرم ... گفتند: پروردگارا اقرار کردیم و شهادت دادیم ولی آدم (ع) نه انکار کرد و نه اقرار نمود، پس منصب اولوالعزمی برای آن پنج تن - از جهت مهدی (ع) - ثابت شد و برای آدم عزمی بر اقرار به آن نبود و این همان معنی قول خداوند تعالی است .
............................
فستعلمون من اصحاب الصراط السوی و من اهتدی .
پس به زودی خواهید دانست که [ما و شما] کدامیک اهل راه مستقیم هستیم و چه کسی هدایت شده است .
سوره طه، آیه 135
حضرت امام موسی کاظم (ع) از پدر بزرگوارشان امام صادق (ع) نقل کرده اند که درباره آیه شریفه فرموده اند:
صراط [سوی] (را میانه) همان حضرت قائم (ع) و هدایت شده هر آن کسی است که به طاعت او و ولایت ما هدایت شود .
...........................
تلخیص از کتاب «سیمای حضرت مهدی (ع) در قرآن » ، علامه سید هاشم حسینی بحرانی، ترجمه سید مهدی حائری قزوینی
پایگاه اطلاع رسانی حوزه نت
منتظران امام زمان،خوش به حال منتظران،منتظران صاحب الزمان،منتظران حضرت صاحب الزمان،خوش به حال منتظران امام زمان،منتظران امام مهدی،منتظران حضرت مهدی،منتظران امام عصر،منتظران حضرت ولیعصر،منتظران حجه بن الحسن،خوش به حال منتظران امام مهدی،خوش به حال منتظران صاحب الزمان،خوش به حال منتظران حضرت مهدی،خوش به حال منتظران حجه بن الحسن،خوش به حال منتظران حضرت ولیعصر(عج)