اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم
مهدویت و انتظار ، در آیه های قرآن کریم
امام زمان(عج) در آیه های قرآن کریم
امام مهدی(عج) در آیه های قرآن کریم
امام عصر(عج) در آیه های قرآن کریم
حضرت مهدی(عج) در آیه های قرآن کریم
صاحب الزمان(عج) در آیه های قرآن کریم
.......................
آیه: »وَأَنَّ السَّاعَةَ آتِیةٌ لا رَیبَ فِیهَا وَأَنَّ اللَّهَ یبْعَثُ مَنْ فِی الْقُبُورِ« حج/7
ترجمه: و اینکه رستاخیر آمدنی است، و شکی در آن نیست؛ و خداوند تمام کسانی را که در قبرها هستند زنده میکند.
روایت: ابیسعید خدری میگوید: پیامبر اسلام(ص) فرمودند: ساعت قیامت برپا نمیشود، مگر اینکه دنیا را پر از ظلم و جور و ستم فراگیرد. سپس کسی از اهلبیت من قیام میکند و دنیا را پر از عدل و داد میکند، بعد از اینکه پر از ظلم و ستم شده باشد.
سپس نشانهای آن حضرت را بیان فرمود: «مهدی از ما اهل بیت است. دارای پیشانی پهن و ...» تا آخر حدیث(فرائد السمطین، ج2 ، ص216) .
.....................................................................................................
آیه: »أُذِنَ لِلَّذِینَ یقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَی نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ« حج/39
ترجمه: به کسانی که جنگ بر آنان تحمیل گردیده، اجازه جهاد داده شده است؛ چراکه مورد ستم قرار گرفتهاند؛ و خدا بر یاری آنها تواناست.
روایت: امام صادق علیهالسلام در تأویل این آیه شریفه فرمودند: این آیه درباره قائم و اصحاب اوست و هنگام قیام، خونبهای حسین را میخواهند و میگویند: ماییم صاحب اختیاران خون، و خونخواهان امام حسین علیهالسلام، و خداوند متعال به آنان وعده نصر و پیروزی بر کفار و معاندین را داده است(تفسیر صافی، ج 3، ص 381).
...............................................................................................................
آیه: »الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ« حج/41
ترجمه: همان کسانی که هرگاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا میدارند، و زکات میدهند، و امر به معروف و نهی از منکر میکنند، و پایان همه کارها از آنِ خداست.
روایت: ابیجارود از امام باقر علیه السلام نقل میکند که فرمود: نزول این آیه در شأن مهدی(عج) و اصحاب اوست که شرق و غرب زمین را مالک شوند. خداوند دین را به وسیله ایشان ظاهر میکند؛ تا آنجا که اثری از ظلم و بدعت باقی نمی ماند.(ینابیع الموده، ص425).
....................................................................................................................
آیه: »وَلا یزَالُ الَّذِینَ کَفَرُوا فِی مِرْیةٍ مِنْهُ حَتَّی تَأْتِیهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً أَوْ یأْتِیهُمْ عَذَابُ یوْمٍ عَقِیمٍ« حج/55
ترجمه: کافران همواره درباره قرآن در شک هستند، تا آنکه روز قیامت به طور ناگهانی فرا رسد، یا عذاب روز عقیم [=روزی که قادر بر جبران گذشته نیستند] به سراغشان اید.
روایت: زراره ابن اعین میگوید: از امام باقر علیهالسلام درباره »الساعة بغتة« سؤال کردم. حضرت فرمودند: ساعتِ قیامِ قائم علیهالسلام است که ناگهانی خواهد بود (ینابیع الموده، ص428).
................................................................................................................
آیه: »ذَلِکَ وَمَنْ عَاقَبَ بِمِثْلِ مَا عُوقِبَ بِهِ ثُمَّ بُغِی عَلَیهِ لَینْصُرَنَّهُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ« حج/60
ترجمه: (آری، مطلب) چنین است! و هر کس به همان مقدار که به او ستم شده مجازات کند، سپس مورد تعدی قرار گیرد، خدا او را یاری خواهد کرد؛ یقیناً خداوند بخشنده و آمرزنده است.
روایت: از امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه روایت شده که فرمودند: هنگامی که رسول خدا(ص) برای رهایی از دست کفار و مشرکان از مکه خارج شدند و به سوی غار رفتند، مشرکان او را تعقیب کردند تا آن حضرت را بکشند، ولی موفق نشدند. آنگاه در جنگ بدر درگیری شدیدی بین پیامبر(ص) و کفار به وجود آمد و سرانجام «عتبه بن ربیعه»، «شیبه بن ربیعه»، «ولید بن عتبه»، «حنظه بن ابیسفیان»، «ابوجهل» و عده زیادی از کفار به قتل رسیدند.
بعد از وفات رسول خدا(ص) ، «پسر هند دخترِ عتبه بن ربیعه» (معاویه بن ابی سفیان) عقده و کینه خود را اظهار نمود. اطاعت و پیروی از امیرالمؤمنین علیه السلام نکرد و با او و فرزندش جنگید و یزید، امام حسین علیهالسلام را به شهادت رساند.
در پایان این آیه شریفه آمده »لَینْصُرَنَّهُ اللَّهُ« یعنی خداوند متعال، پیامبر(ص) را با مهدی(عج) که از فرزندان اوست، یاری خواهد نمود (تفسیر صافی، ج 3، ص 388).
.........................................................................................................
آیه: وَ نُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ: اراده ما بر این قرار گرفته است تا به مستضعفین نعمت بخشیم و آنها را پیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم قصص/5.
امیرالمؤمنین علی علیه السلام در ذیل این آیه فرمود: ایشان، آل محمد علیهمالسلام هستند، خداوند مهدی آل محمد (عج) را برمی انگیزاند تا توسط او مؤمنان را عزیز و دشمنان را ذلیل و زبون گرداند (تفسیر صافی، ج 4، ص 80؛ غایه المرام، ص 745).
حکیمه خاتون دختر امام محمد تقی علیه السلام میگوید: ابومحمد حسن عسکری علیه السلام کسی را فرستاد و مرا خواست. سپس فرمود: عمه! امشب افطار نزد ما باش. خدای سبحان امشب حجت خود را در زمین ظاهر میکند. آن شب هم شب پانزدهم شعبان بود.
حکیمه خاتون میگوید: رفتم و شب را در خانه حضرت خوابیدم. وقت سحر بیدار شدم. دو سوره از قرآن (الم سجده و یس) را خواندم. دریافتم که حالت اضطرابی برای (حضرت) نرجس خاتون پدیدار شد. ناگاه دیدم مولودی (طفلی) در حال سجده به دنیا آمد.
امام حسن عسکری علیه السلام مرا صدا زد و فرمود: ای عمه طفل را نزد من بیاور. او را گرفتم. نزد امام علیه السلام بردم. و او مولود مسعود را روی سینه خود قرار داد. زبان خود را به دهان آن طفل وارد نمود و دست خود را به چشمها، گوشها و مفاصل او کشید.
بعد فرمود: سخن بگو پسرم، نوزاد جواب داد: أشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شریک له و أشهد أن محمداً رسول الله. سپس بر امیرالمؤمنین و امامان (معصوم) صلوات فرستاد تا رسید به پدرش. بر حضرت نیز صلوات و درود فرستاد.
سپس ابومحمد فرمود: عمه! طفل را نزد مادرش ببر که بر مادر خود سلام دهد. بعد او را بیاور. من حضرت را نزد نرجس خاتون بردم و او بر حضرت نرگس سلام گفت. او را خدمت پدر بزرگوارش برگرداندم، آن جناب فرمود: ای عمه! روز هفتم نزد ما بیا. رفتم و روز هفتم برگشتم. حضرت فرمود: عمه! آن طفل را نزد من بیاور. او را آوردم. بعد از آن که همان عمل روز اول را انجام داد، فرمود: پسرم سخن گو و آنگاه شهادتین را بر زبان جاری کرد. بر اجداد گرامیش صلواتاللهعلیهم یکی بعد از دیگری درود و صلوات فرستاد. سپس این آیه را تلاوت نمود: وَ نُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ (ینابیعالموده، ص 449؛ الصراط المستقیم، ج2، ص 21) .
..............................................................................................................
آیه: الم، ذَلِکَ الکِتابُ لارَیبَ فِیهِ هُدًی لِلمُتَّقِینَ، الَّذِینَ یُؤمِنُونَ بِالغَیبِ ... بقره/ 2و3 .
ترجمه: این همان کتابی است که در آن تردیدی نیست و وسیله هدایت برای همة پرهیزکاران است؛ (پرهیزکاران) آنها هستند که به غیب ایمان می آورند .
در تفسیر و تأویل این آیات، از معصومین علیهم السلام روایت شده :
«المتقین» اشاره به شیعیان حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام و «الغیب» ، اشاره به حضرت حجت بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف می باشد(ینابیع الموده ،ص 443 ؛ بحارالانوار، ج 51 ،ص 52) .
..............................................................................................................
آیه: وَ اِذابتَلی اِبراهیِمَ رَبَّهُ بِکَلِمات فاَتمَّهُنَّ قال اِنی جَاعِلُکَ لِلنَاسِ اِماماً بقره/124 .
ترجمه: (به خاطر بیاور) هنگامی که خداوند ابراهیم را با ابزارهای گوناگون آزمود، پس او به خوبی از عهدة این آزمایش برآمد. خداوند فرمود: من تو را امام و پیشوای مردم قرار دادم .
امام صادق علیه السلام به مفضل بن عمر درباره فرمایش خداوند متعال (فاتمهن) فرمودند: این کلمه اشاره به حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است که خداوند امامت را با امامت او ( حضرت قائم علیه السلام ) به اتمام رساند(تفسیر برهان، ج 1 ،ص 147) .
......................................................................................................................
آیه: شَهِدَ اللّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ وَ الْمَلائِکَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قائِمًا بِالْقِسْطِ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ . إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللّهِ اْلإِسْلامُ ... آل عمران/18و19 .
ترجمه: خدا که همواره به عدل، قیام دارد، گواهی می دهد که جز او هیچ معبودی نیست؛ و فرشتگانِ (او) و دانشوران (نیز گواهی می دهند که:) جز او، که توانا و حکیم است، هیچ معبودی نیست. در حقیقت، دین نزد خدا همان اسلام است....
محمدبن عثمان سمری (نائب خاص حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف) می گوید: چون حضرت مهدی متولد شد، نوری از بالای سر او تابید و سر به آسمان کشید، سپس آن جناب سر بلند نمود و این آیات را تلاوت فرمود :( شَهِدَ اللّهُ ...) .
..................................................................................................................
آیه: وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ اْلأَرْضِ طَوْعًا وَ کَرْهًا وَ إِلَیْهِ یُرْجَعُونَ آل عمران/83 .
ترجمه: ... با آنکه هر که در آسمانها و زمین است خواه و ناخواه سر به فرمان او نهاده است، و به سوی او بازگردانیده می شوید.
رفاعة ابن موسی می گوید : از امام جعفر صادق علیه السلام شنیدیم که فرمود:»در زمان ظهور قائم آل محمد عجل الله تعالی فرجه الشریف زمینی باقی نمی ماند، مگر آنکه در آن به شهادت او ندا می شوند «.
.....................................................................................................................
آیه: وَ تِلْکَ اْلأَیّامُ نُداوِلُها بَیْنَ النّاسِ ...«آل عمران/140
ترجمه: و ما این روزها(پیروزی و شکست ) را در میان مردم می گردانیم.
امام صادق علیه السلام فرمود: » از زمان خلقت آدم دولتی از خدا و دولتی از شیطان بوده پس در این زمان دولت خدا کجاست ؟ آری صاحب دولت خدا فقط قائم آل محمد عجل الله تعالی فرجه الشریف است .
..........................................................................................................
آیه: «وَ لَئِنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلی أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ....» هود/8؛
و اگر عذاب را تا چندگاهی از آنان به تأخیر افکنیم.....
روایت: از حضرت امام باقر و امام صادق علیهم االسلام در تفسیر این ایه آمده است: « امت معدوده » اصحاب مهدی علیه السلام است که در آخرالزمان 313 نفر به تعداد اهل بدر در یک ساعت همچون گرد آمدن پاره های ابرها در فصل پاییز جمع می شوند.(تفسیر المیزان، ج 10، ص 280)
....................................................................................................
آیه: «قالَ لَوْ أَنَّ لی بِکُمْ قُوَّةً أَوْ آوی إِلی رُکْنٍ شَدیدٍ»هود/80؛
(لوط) گفت: «کاش برای مقابله با شما قدرتی داشتم یا به تکیه گاهی استوار پناه می جستم».
روایت: صالح بن سعید می گوید: امام صادق علیه السلام در تفسیر این ایه فرمود: « قوة» حضرت قائم است و « رکن محکم » 313 نفر از اصحابش است.(ینابیع الموده، ص 424)
.....................................................................................................
آیه: « بَقِیتُ اللّهِ خَیرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ ...» هود/86؛
اگر مؤمن باشید، باقیمانده (حلال) خدا برای شما بهتر است.
روایت: امام باقر علیه السلام می فرمایند: این ایه اولین ایه ای است که قائم علیه السلام آن را تلاوت می کند و سپس می فرماید:
« من بقیت الله و حجت خدا و نماینده او در زمین بر شما (مردم) می باشم«، و مردم به سوی او می ایند و بر او سلام می کنند و نحوه سلامشان چنین است:
السلام علیک یا بقیة الله فی ارضه.(تفسیر برهان، ج 2، ص 247)
....................................................................................................
آیه: قُلْ هذِهِ سَبیلی أَدْعُوا إِلَی اللّهِ عَلی بَصیرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنی یوسف/108
ترجمه: بگو: «این است راه من که من و هر کس (که پیروی ام) کرد با بینایی به سوی خدا دعوت می کنیم».
روایت: امام باقر علیه السلام در تفسیر این ایه فرمودند: مقصود، رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم و امیرالمؤمنین و جانشینان بعد از او هستند.
عبدالله بن عباس می گوید: پیامبر فرمودند: به درستی که جانشینان و اوصیا و حجتهای الهی بر مردم، بعد از من 12 نفرند: اول آنها برادرم و آخرینشان پسرم می باشد. پرسیدند: یا رسول الله! برادرتان کیست؟ فرمودند علی بن ابی طالب. سؤال شد: پسرتان کیست؟ حضرت فرمودند: مهدی، و او کسی است که دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد، پس از اینکه از جور و ستم و تجاوز پرشده باشد. سپس فرمودند: سوگند به کسی که مرا بحق پیامبری بشارت دهنده برگزید، اگر از دنیا نمانده باشد مگر یک روز، خداوند آن روز را طولانی خواهد کرد تا در آن روز فرزندم مهدی علیه السلام ظاهر شود و روح الله عیسی بن مریم علیهما السلام نازل می شود و پشت سر حضرت نماز می خواند و اوست که دنیا را به نور خدایی روشن خواهد کرد و حکومتش عالم گیر و شرق و غرب را در بر خواهد گرفت.(فرائد السمطین، ج 2، ص 312).
..........................................................................................................
آیه: حَتّی إِذَا اسْتَیأَسَ الرُّسُلُ وَ ظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ کُذِبُوا جاءَهُمْ نَصْرُنا یوسف/110
ترجمه: تا هنگامی که فرستادگان (ما) نومید شدند و (مردم) پنداشتند که به آنان واقعاً دروغ گفته شده، یاری ما به آنان رسید.
روایت : امیرالمؤمنین علیه السلام در تفسیر این ایه شریفه فرمودند: نصرت و یاری خدا در زمانی که پست تر از مردار باشد، نمی اید. این است فرمایش خدای عزوجل در سوره یوسف (ایه مذکور) و این نصر الهی هنگام قیام قائم ما حضرت مهدی علیه السلام است. (ینابیع الموده، ص 434) .
.............................................................................................................
آیه: «إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِکُلِّ قَوْمٍ هادٍ» رعد/7
ترجمه: تو تنها بیم دهنده ای و برای هر گروهی هدایت کننده ای هست.
روایت: عبدالله ابن عباس می گوید: پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند: من سید انبیا هستم و علی ابن ابی طالب سید اوصیا است. به درستی که جانشینان بعد از من دوازده نفرند که هدایت کننده اقوام و مردم زمانشان می باشند: اول آنها علی ابن ابی طالب و آخرینشان القائم عجل الله تعالی فرجه الشریف. (تفسیر صافی، ج3، ص 59)
..............................................................................................................
آیه: «وَ ذَکِّرْهُمْ بِایامِ اللّهِ » إبراهیم/5
ترجمه: و ایام الله را به آنها متذکر شو.
روایت: از امام باقر و امام صادق علیهم السلام روایت است که در ذیل این آیه شریفه فرمودند: ایام الله (روزهای خدا) سه روز است: روز قیام قائم، رجعت و روز قیامت. (ینابیع الموده، ص 434)
......................................................................................................
آیه: «أَ لَمْ تَرَ کَیفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلاً کَلِمَةً طَیبَةً کَشَجَرَةٍ طَیبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِی السَّماءِ» إبراهیم/24
ترجمه: ایا ندیدی خدا چگونه مَثَل زده: سخنی پاک که مانند درختی پاک است که ریشه اش استوار و شاخه اش در آسمان است؟
روایت : سلام خثمعی گوید: بر امام باقر علیه السلام وارد شدم و در مورد این آیه شریفه پرسش نمودم. حضرت فرمودند: « ای سلام! درخت محمد، فروع آن علی امیرمؤمنان، میوه آن حسن و حسین، شاخه آن فاطمه و فروع آن شاخه امامانی هستند که از فرزندان فاطمه سلام الله علیها می باشند و برگهای آن درخت شیعیان و دوستداران اهل بیت علیهم السلام هستند. (شواهد التنزیل ج 1، ص 311)
..........................................................................................................
آیه: وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیهِ سُلْطَاناً فَلا یسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّهُ کَانَ مَنْصُوراً اسراء/33.
ترجمه: و نفسی را که خداوند حرام کرده است جز به حق مکشید، و هر کس مظلوم کشته شود، به سرپرست وی قدرتی داده ایم. پس (او) نباید در قتل زیاده روی کند؛ زیرا او (از طرف شرع) یاری شده است.
روایت: امام باقر علیه السلام فرمودند: همانا حسین علیه السلام مظلوم کشته شد و ماییم ولی او، و قائم از ماست که خون شریف حسین علیه السلام را طلب می کند و هر که به قتل حضرت امام حسین علیه السلام راضی بود، او را به سزای عملش می رساند.(ینابیع الموده، ص 425)
.................................................................................................................
آیه: وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقاً اسراء/81.
ترجمه: و بگو: «حق آمد و باطل نابود شد. آری، باطل همواره نابودشدنی است».
روایت: از ابن عباس روایت شده که رسول الله صلی الله علیه وآله فرمود: اصحاب کهف یاران حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف هستند (الدر المنثور، سیوطی، ج 4، ص 212) .
ابن فارسی از امام صادق علیه السلام روایت کرده که فرمودند: هنگامی که ظهور حضرت قائم علیه السلام فرا می رسد، 27 نفر از قوم حضرت عیسی علیه السلام ـ یعنی همان کسانی که به حق هدایت می یابند و بدان باز می گردند ـ و هفت نفر از اصحاب کهف و نیز یوشع بن نون و ابودجانه انصاری و مقداد بن اسود و مالک اشتر، در کنار آن حضرت به عنوان یاران و حکمرانان خواهند بود . (تفسیر برهان، ج 2، ص 457) .
............................................................................................................
آیه: قالوا نَعبُدَالهک وَ الهِ آبائِکَ اِبراهیِمَ وَ اِسمَاعِیلَ وَ اِسحاقَ اِلهاً واحِداً وَ نَحنُ لَهُ مَسلِمُونَ بقره/ 133 .
ترجمه : گفتند: خدای تو را و خدای پدرانت ابراهیم و اسماعیل و اسحاق را می پرستیم ، خداوندی که یکتا است ، و ما در برابر او تسلیم هستیم .
امام باقر علیه السلام : این آیه (قالوا نعبد الهک )،به حضرت قائم اشاره دارد؛یعنی مردم یا خصوص فرزندانش در زمان ظهور حضرت مهدی علیه السلام می گویند که ما خدای تو و پدرانت ابراهیم و اسماعیل و اسحاق را می پرستیم(تفسیر برهان ، ج 1، ص 156) .
....................................................................................................................
آیه: فَاسْتَبِقُوا الْخَیْراتِ أَیْنَ ما تَکُونُوا یَأْتِ بِکُمُ اللّهُ جَمیعًا بقره/148
ترجمه: در نیکیها و اعمال خیر بر یکدیگر سبقت بجوئید؛ هرکجا باشید خداوند شما را حاضر می کند.
امام صادق علیه السلام :اصحاب قائم علیه السلام سیصد نفرند و کمی زیادتر از ده نفر .به خدا قسم امت معدودی هستند که در یک ساعت جمع شوند همچون جمع شدن پاره های ابر[ها]درفصل پاییز (بحار الانوار ، ج 51،ص58) .
..............................................................................................................
آیه: وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ اْلأَمْوالِ وَ اْلأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصّابِرینَ بقره/155
ترجمه: قطعاً شما را با اموری همچون ترس، گرسنگی ، زیان مالی و جانی و کمبود میوه ها آزمانیش می کنیم و به استقامت کنندگان بشارت بده .
محمد ابن مسلم از امام صادق علیه السلام روایت می کند که فرمودند: (این آیه)مربوط به قبل از قیام قائم و راجع به نشانه هائی است از جانب خدا در مورد ابتلاء و آزمایش مؤمنین و بشارت ده صابران را. (تفسیر صافی ،ج1 ، ص 186)
..........................................................................................................................
آیه: فَرَرْتُ مِنْکُمْ لَمّا خِفْتُکُمْ فَوَهَبَ لی رَبّی حُکْمًا وَ جَعَلَنی مِنَ الْمُرْسَلینَ شعراء/21
عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ عَنْ اَبیَ عَبْدِ اللهِ عَنْ اَبیهِ عَلَیْهِمَا السَّلاَمُ اَنَّهُ قالَ اِذا قامَ الْقائِمُ عَلَیْهِ السَّلاَمُ قالَ :
فَرَرْتُ مِنْکُمْ لَمّا خِفْتُکُمْ فَوَهَبَ لی رَبّی حُکْمًا وَ جَعَلَنی مِنَ الْمُرْسَلینَ شعراء/21 ؛
امام صادق از پدرش حضرت باقر علیهم السلام نقل می کند که فرمودند: هرگاه قائم علیه السلام قیام نماید، برای مردم این آیة شریف را تلاوت می کند:
» چون از شما ترسیدم، دوری اختیار کردم؛ اما خداوند بزرگ مرا از فرستادگان خویش قرار داد و نیز مقام فرمانروایی و حکومت بر جهان هستی را به من عطا فرمود«.(بحار الانوار ، ج 52 / ص 281)
................................................................................................................
آیه: «... فَإِنْ یکْفُرْ بِها هؤُلاءِ فَقَدْ وَکَّلْنا بِها قَوْمًا لَیسُوا بِها بِکافِرینَ» انعام/89
ترجمه: و اگر نیست به آن کفر ورزند ( مهم نیست؛ زیرا) کسانی را نگاهبان آن ساخته ایم که به آن کافر نیستند.
تفسیر: امام صادق علیه السلام درباره «قَوْمًا لَیسُوا بِها بِکافِرینَ» فرمودند: اشاره به اصحاب و یاران حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است.(ینابیع الموده، ص 422)
....................................................................................................................
آیه: »وَتَمَّتْ کَلِمَةُرَبِّکَ صِدْقًاوَعَدْلاً لامُبَدِّلَ لِکَلِماتِهِ وَ هُوَالسَّمیعُ الْعَلیمُ« انعام/115
ترجمه: و انجام یافت سخن پروردگار تو به راستی و داد، نیست برگرداننده ای برای سخنان او و اوست شنونده دانا .
تفسیر: در بیش از ده حدیث آمده است که این ایه شریف بین دو چشم و یا بر بازو و یا بین دو کتف هر امامی نوشته شده است و در زیارتنامه های اهل بیت علیهم السلام کلمات الله، بر ائمه اطهار علیهم السلام اطلاق شده است « نحن الکلمات التامات» که اولین آنها حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام و آخرینشان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است.
..................................................................................................................
آیه: هَلْ ینْظُرُونَ إِلاّ أَنْ تَأْتِیهُمُ الْمَلائِکَةُ أَوْ یأْتِی رَبُّکَ أَوْ یأْتِی بَعْضُ ایاتِ رَبِّکَ یوْمَ یأْتی بَعْضُ ایاتِ رَبِّکَ لا ینْفَعُ نَفْسًا ایمانُها لَمْ تَکُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ کَسَبَتْ فی ایمانِها خَیرًا قُلِ انْتَظِرُوا إِنّا مُنْتَظِرُونَ« انعام/158
ترجمه: ایا جز این انتظار دارند که فرشتگان به سویشان بیایند، یا پروردگارت بیاید، یا پاره ای از نشانه های پروردگارت بیاید؟ (اما) روزی که پاره ای از نشانه های پروردگارت (پدید) اید، کسی که قبلاً ایمان نیاورده یا خیری در ایمان آوردن خود به دست نیاورده، ایمان آوردنش سود نمی بخشد. بگو: منتظر باشید که ما (هم) منتظریم.
تفسیر: علی بن رباب از امام صادق علیه السلام نقل می کند که حضرت درباره این ایه شریف فرمود: مراد از ایات، حضرت قائم علیه السلام است. سپس فرمود: در زمان ظهور و قیام حضرت مهدی علیه السلام ایمان آوردن کسانی که پیش از قیام ایمان نیاورده بودند، سودی ندارد؛ هر چند که ایمان به امامان قبل از او داشته باشند.
آن گاه فرمود: خوشا به حال دوستداران قائم ما که انتظار ظهور آن حضرت را در حال غیبت او دارند و خوشا به حال اطاعت کنندگان حضرتش در زمان ظهور، که دوستان و اولیای خدا هستند! ترس و بیمی برایشان نیست و هیچ محزون و غمناک نمی شوند. (ینابیع الموده، ص 422)
پایگاه اطلاع رسانی حوزه نت
آیه های قرآن،آیه های قرآن کریم،مهدویت در آیه های قرآن،انتظار در آیه های قرآن،امام زمان در آیه های قرآن،امام مهدی در آیه های قرآن،امام عصر در آیه های قرآن،حضرت مهدی در آیه های قرآن،صاحب الزمان در آیه های قرآن،مهدویت در آیات قرآن،انتظار در آیات قرآن،امام زمان در آیات قرآن،امام مهدی در آیات قرآن،حضرت مهدی در آیات قرآن،امام عصر در آیات قرآن،صاحب الزمان در آیات قرآن