کمک مالی به سایت جامع سربازان اسلام
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم

سخن گفتن فرشته با حضرت فاطمه زهرا(س)

سخن گفتن فرشته با حضرت فاطمه زهرا(س)



سخن گفتن فرشته با حضرت فاطمه زهرا(س) چگونه است؟



سخن گفتن فرشته با دختر گرامی پیامبر(ص) ، فاطمه زهرا(س) چگونه قابل توجیه است؟

تردیدی نیست که فرشته وحی و یا دیگر فرشتگان با انبیا و اولیا سخن می‌گویند و وحی الهی را در اختیار آنان می‌گذارند، ولی سخن گفتن آنان به پیامبران اختصاص ندارد، بلکه با انسان‌های والا- هر چند نبی نباشند- نیز سخن می‌گویند و گروهی را که فرشتگان در برابر آنها متمثل می‌شوند و با آنان سخن می‌گویند، «محدَّث» می‌نامند.

در احادیث فریقین گروهی به نام محدّث معرفی می‌شوند و آنها کسانی هستند که فرشته با ایشان به گفتگو می‌پردازد. فرد محدَّث از نظر کمال باید به پایه‌ای برسد که بتواند اصوات برزخی را با گوش دنیوی بشنود. جهان، پر از صور و اصوات برزخی است که اغلب انسان‌ها را به خاطر نداشتن توانمندی، یارای دیدن و شنیدن آنها نیست، امّا گروهی که از نردبان کمال و فضیلت بالا رفته‌اند، می‌توانند این اصوات و صور برزخی را بشنوند و درک کنند، تا آنجا که فرشته والامقامی چون «روح الأمین» با آنها سخن می‌گوید و آنها سخن او را می‌شنوند.

از این جهت، در روایات، دخت گرامی پیامبر (ص) محدّثه (1) معرفی شده که خود حاکی از کمال برتر است.

کوته‌نظران، سخن گفتن فرشته با غیر پیامبران را دور از واقعیت می‌شمارند، در حالی که قرآن کریم یادآور سخن گفتن فرشته با مادر مسیح، حضرت مریم است، آنجا که می‌فرماید:

«وَإِذْ قَالَتِ الْمَلائِکَةُ یا مَرْیَمُ إِنَّ اللّهَ اصْطَفاکِ وَطَهَرَّکِ وَاصْطَفاکِ عَلی نِساءِ الْعالَمین». (2)

«آن گاه که ملائکه به مریم گفتند: خدا تو را برگزیده و از آلودگی پاک کرده و تو را بر زنان جهان برتری بخشیده است».

سخن گفتن فرشتگان با فرد، نشانه نبوت و رسالت او نیست، بلکه نشانه ارتقای مخاطب به قلّه کمال است که به او توان شنیدن صدای فرشتگان را می‌دهد.

از این گذشته، قرآن کریم، سخن گفتن فرشتگان را با همسر حضرت ابراهیم، هاجر یادآور می‌شود و می‌فرماید:

«قالُوا أَتَعْجَبینَ مِنْ أَمْرِ اللّهِ رَحْمتُ اللّه وبَرکاته عَلَیْکُمْ أَهل البَیْت إنّه حَمیدٌ مَجید». (3)

«آیا از فرمان و اراده خدا در شگفت هستی، رحمت و برکات او بر شما خاندان [نبوت] باد ...»

مسأله الهام و فتوحات غیبی در مورد اولیای الهی مسأله گسترده کلامی و فلسفی است که در این مختصر، مجال بازگویی آن نیست، ولی به طور فشرده می‌توان گفت که عصر نبوت و رسالت- به معنی رهبری انسان‌ها از طریق وحی تشریعی- سپری شده است و پس از رسول خاتم (ص) نبی و رسولی نخواهد آمد، ولی هرگز باب فتوحات و شکوفایی معرفتی انسان به روی او بسته نشده است. چه بسا انسان‌هایی با دید برزخی و هوش برتر، آنچه را که دیگران نمی‌بینند و نمی‌شنوند، ببینند و بشنوند. قرآن مجید می‌فرماید:

«یا أَیُّها الَّذِینَ آمَنوا إِن تَتَّقُوا اللّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقاناً». (4)

«ای افراد با ایمان اگر از گناه پرهیز کنید، خدا قوه و نوری به شما می‌دهد که از درون حق را از باطل جدا می‌سازید».

امیر مؤمنان درباره انسان‌های وارسته، که از طریق تقوا و پرهیزکاری کسب کمال نموده‌اند، چنین می‌فرماید:

«عقل خود را زنده ساخته و شهوتش را میرانده است تا آن جا که تنش به لاغری گراییده و تندخویی او به نرمی تبدیل شده است. برقی پرنور در وجودش درخشیده و راه هدایت را برای او روشن ساخته و در راه خدا او را به پیش برده است. پیوسته در مسیر تکامل از دری به دری دیگر راه یافته و در جایگاه امنیت و آسایش پای نهاده و آرام گرفته است». (5) گفتنی است، در پاسخ برخی از این پرسش‌ها به تفصیل درباره افراد «محدَّث» در اسلام سخن گفته‌ایم.



پی نوشت:

1- بحارالانوار: ج 43، ص 79، حدیث 66- 67.

2- نساء/ 42.

3- هود/ 73.

4- انفال/ 29.

5- نهج البلاغه، خطبه 22.

کتاب راهنمای حقیقت (آیت الله جعفر سبحانی)
فاطمه زهرا،حضرت فاطمه زهرا،فرشته،سخن گفتن فرشته،فرشته و حضرت فاطمه،فرشته و حضرت زهرا،فرشته و حضرت فاطمه زهرا،سخن گفتن حضرت زهرا با فرشته،سخن گفتن حضرت فاطمه با فرشته،حضرت فاطمه و ملائکه،حضرت زهرا و ملائکه
کمک مالی به سایت جامع سربازان اسلام